Vuoden 2021 harjoittelut

Niin se on taas kalenterivuosi vaihtunut ja aika katsoa hieman miten meni vuosi 2021 treenien osalta. Jos haluat lukea viime vuoden kisoista, niin löydät ne täältä.

Omalta osaltani vuosi meni hyvin treenien suhteen. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sain olla terveenä ja ei tullut pakollisia lepopäiviä sairastelun taikka vammojen takia kuin muutama. Pitääkin olla tuosta kiitollinen sillä näin on nyt mennyt jo useampi vuosi. Toki uskon, että varsinkin tuohon vammojen välttelyyn on vaikuttanut monipuolinen harjoittelu. Tänä vuonna se näkyikin jo juoksumäärissä, ensimmäistä kertaa muutamaan vuoteen juoksukilometrit vähenivät jäi selvästi alle tuon 3000 km joka on mennyt rikki useampana vuotena. Toisaalta eipä tämä ole juoksuvauhdeissa näkynyt mitenkään vaikka juoksu hieman tippuikin tänä vuonna aiemmista.

Juoksua tuli viime vuonna noin 2350k, joista polkujuoksua oli 730km, ajallisesti tuli juostua noin 312 tuntia. Eli ei vuosi 2021 nyt mikään huono ollut juoksun suhteen.

Pyöräilyä tuli 2550km, siinä olikin pieni nousu aiempaa, vuonna 2020 tuli 2100km. Veikkaan tämän nousutrendin jatkuvan tänä vuonna.

Parasta viime vuodessa oli kuitenkin kun löysin hiihdon, toki hiihtokausi oli jo liki lopuillaan mutta kuitenkin. Hiihtoa ehdin harrastamaan 270km viime keväänä. Toivotaan tänä vuonna isompaa määrää, ainakin toistaiseksi kelit näyttää suosivan tätä lajia.

Voimatreeni tuli vuonna 21 yhteensä 97 tuntia, siinä määrä pysyi lähes tunnilleen ennallaan.

Kehonhuoltoa tuli noin 70 tuntia ja siihen päälle kaikki sälät niin vuosi on paketissa. Treeniä 661 tuntia, 5185km. Tuosta ei ole tälle vuodelle tarkoitus nostaa mitään vaan korkeintaan pitää ennallaan. Hieman lisää järkeä tekemiseen ja enempi huomiota palautumiseen ja ravintoon.

-J-

Minun osaltani vuosi oli erittäin rikkonainen ja juoksumäärätkin todella alhaiset. Myös työmatkapyöräily jäi lähes kokonaan, koska työmatka piteni huomattavasti ja usein mukana kulki myös kahvakuulia ja muita treenivälineitä. Lisäksi ohjaukset veivät paikasta toiseen päivän aikana ja pyörällä sompaaminen olisi tehnyt aikataulutuksesta haastavaa.

Vuosi lähti juoksun osalta ihan hyvin käyntiin, mutta tammikuun jälkeen pakkaset ja siitepöly yhdistettynä tekivät astmaatikon juoksemisesta raskasta ja jouduin pitämään ylimääräisiä lepopäiviä. Maaliskuussa tehtiin päätös siirtää Karhunkierroksen osallistuminen seuraavaan vuoteen ja samalla treenimotivaatio teki pienen notkahduksen ja määrät jäi edelleen alhaisiksi. Samalla jouduin siirtymään asiakasohjausten kanssa ulkotiloihin, kun työpaikkani eli kuntosali suljettiin ja se olikin suljettuna 7 viikkoa. Ulkotreeniä tuli tehtyä ja autolle oli edelleen käyttöä joten pyöräilykin jäi väliin. Loppuvuodesta juoksuihin ja muuhun treenaamiseen tuli taukoa, kun lokakuussa sairastin ensin pienen flunssan ja pari viikkoa sen jälkeen vielä poskiontelotulehduksen, joten taukoa tuli useampi viikko. Loppujen lopuksi sain koko vuoden aikana kasaan noin 1650 km ja 240 tuntia juoksua poluilla, maantiellä ja juoksumatolla. Huomattavasti vähemmän kuin vuoden 2020 tasan 2000 km.

Lihaskuntoharjoitteluista ei tarkkaa dataa ole, koska treenaan usein myös asiakkaiden kanssa ja teen myös treenivideoita, joissa itse teen treenit mukana ja nämä eivät läheskään kaikki näy Suunto Appissa. Sinne kirjautuneena on 72 harjoitusta. Lisäksi tein kehonhuoltoa säännöllisesti ja tässä on sama juttu, kun lihaskuntoharjoittelussa eli kaikki harjoitukset eivät näy appin puolella. Dataa löytyy 95 kehonhuoltotreenistä.

Pyöräily jäi todella vähäiseksi aiempiin vuosiin verrattuna ja koko vuoden aikana pyöräilin yhteensä 389 km maantiellä ja maastossa. Lisäksi sisäpyöräilyä tuli pari kertaa, padelia 4 kertaa ja kävelyä paljon niin asiakkaiden kanssa kuin koiran kanssa ja myös kesälomareissulla Lapissa.

Vuoden kohokohta liikunnassa oli kuitenkin kaikesta huolimatta polkujuoksuun liittyvä, kun heinäkuun kesälomareissulla pääsimme yhdessä juoksemaan Hetta-Pallas välin 66km tuntureita ylös ja alas.

Omalta osaltani viime vuodesta ei voi kuin parantaa ja tähtäin onkin asetettu ainakin kahteen polkujuoksutapahtumaan sekä toivon mukaan lisääntyneeseen työmatkapyöräilyyn ja -juoksuun.

-T-

Share this post:

Write a Comment