Venyttely, mitä eroa on staattisella ja dynaamisella

Venyttely, tuo pakollinen paha jota tuli aiemmin tehtyä lähinnä vain pakosta. Nykyään sitä on alkanut panostamaan enemmän kehonhuoltoon ja venyttelyyn, ei pelkästään ajallisesti vaan myöskin siten, että tekisi oikeita asioita oikeaan hetkeen.

Miksi kannattaa venytellä?

  • Avaa jumissa olevia lihaksia ja parantaa niiden liikkuvuutta
  • Avaa kehon liikeratoja
  • Toimii palauttavana treeninä harjoitusten jälkeen

Alla on hieman lisää eri venyttelytekniikoista joita itse tulee tehtyä ja joilla pidän itseni niin juoksukunnossa kuin muutenkin kunnossa.

Staattinen venyttely

Staattisissa venytyksissä lihaksia venytetään staattisissa asennoissa, joskus jopa minuuttejakin. Venytys helpottaa oikean tuntuman sekä hengitystekniikan löytämistä venytyksessä.

Staattiset venytykset ovat tehokkaita silloin kun halutaan kehittää jonkun yksittäisen lihaksen liikkuvuutta.

Tämän tyylinen kehonhuolto kuuluu nykyään itselläni ohjelmistoon yleensä lepopäivinä, joskus harvoin kun venyttelen näin treenipäivänä, niin pidän vähintään 2-3 tuntia taukoa treeneistä ennen kuin alan tekemään näitä venyttelyjä.

Venytyksen kestoissa voidaan pitää kaavana:
Lämmittely 5-10 s
Palauttelu 20-45 s
Liikkuvuutta kehittävä venyttely 1-5 min

Dynaaminen venyttely

Dynaamisia venytyksiä voidaan tehdä ennen ja/tai jälkeen treenin ja vaikkapa joka päivä. Tämän venyttelyn ei kuulu olla raskasta vaan tärkeintä on rentous ja se että liikkeet eivät tuota suurta kipua. Tämä dyynaminen on liikkuvuutta parantavaa liikettä jossa, ideana on, ettei olla pitkiä aikoja samassa asennossa. Toisin sanoen, tehdään lyhyitä ja pumppaavia venytyksiä ja toistetaan sitä useamman kerran. Pieni kireyden tuntu lihaksissa ei ole vaarallista ja usein sitä löytääkin jonkin kireän kohdan kehosta. Dynaamiset venyttelyt ovat yksi suosikeistani, näitä on helppo tehdä vaikkapa kesken työpäivän.

Dynaamisten venytysten tarkoituksena on ennen harjoitusta myös herätellä lihaksia ja valmistaa niitä tulevaan urheilusuoritukseen.

Harjoituksen jälkeen venyttelyn tarkoitus on palauttaa lihakset lepopituuteensa ja täten ehkäistä lihaskireyttä. Dynaamista venyttelyä kannattaa hyödyntää etenkin suorituksen jälkeen, sillä jos alat rasituksen jälkeen suorittamaan pitkiä venytyksiä, voit aiheuttaa lisävaurioita lihaksiin.

Haluaisitko saada lisää vinkkejä aiheesta, vai kaipaisitko kenties valmista lyhyttä muutaman liikkeen ohjelmaa dynaamiseen venyttelyyn? Lihaskuntoon vinkit ja muutaman liikkeen ohjelma täältä ja täältä

Share this post:

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *