Pyöräily on kaikille hyvästä

Pyöräily on tehokasta harjoittelua, joka sopii lähes jokaiselle. Polkupyöräily ja varsinkin maastopyöräily kehittää lihaksia, tasapainoa ja kordinaatiokykyä, pyöräileminen tekeekin hyvää niin kropalle kuin mielelle. Itse olen myös huomannut, että varsinkin maastopyörällä luonnossa mennessä saa hyvää intervallitreeniä lähes huomaamatta, tämä kehittää niin tasapainoa, lihaksia kuin saa myös puuskuttamaan ihan kohtalaisesti, olenkin usein todennut, että maastopyöräily on ehdottomasti yksi rankimmista lajeista joita olen kokeillut.

Pyöräily kehittää kuntoa
Pyöräily + hiekkatiet on parasta

Pyöräily ja parhaat puolet

Pyöräillessä, menen sitten maastopyörälläni tai Gravel-pyörällä niin se laittaa kaikki alavartalon suuret lihakset töihin, kuten pakarat ja reidet. Tällöin kulutan myös reilusti energiaa sekä syke nousee. Isojen lihasryhmien harjoittaminen laittaa näin myös sydämen tekemään töitä kun se pumppaa verta ja happea lihaksistoon entistä tehokkaammin. Tämä tarkoittaa taas sitä, että sydän kasvaa ja vahvistuu ja pystyy pumppaamaan enemmän verta yhdellä lyönnillä, ajan myötä tämä alkaa näkymään myös matalampana leposykkeenä.

Polkupyöräily vaikuttaakin meihin monella eri tavalla

  • hapenottokyky parantuu
  • parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä
  • Kuona-aineiden poistuminen elimistöstä vauhdittuu
  • Lihakset vahvistuvat ja kestävyys paranee
  • Hapen ja ravintoaineiden kuljetus lihaksistoon paranee

Pyöräileminen on juoksua hellävaraisempaa

Itselläni juoksu on se päälaji, mutta pyöräileminen on hyvä laji siinä rinnalla. Juoksu voi joskus olla varsinkin alaraajoille aika kova laji johtuen kovasta ja monotonisesta iskutuksesta. Pyöräily onkin tässä suhteessa ystävällisempi laji jaloille, ja samoin se on ihan juoksun veroista kestävyysliikuntaa joka kehittää kuntoa. Pyöräily myös kehittää hyvin alavartalon lihasvoimaa- ja kestävyyttä, tämän ohella olen myös huolehtinut ylävartalon treenistä erikseen sekä varsinkin keväällä kun talven jälkeen lähtee ensimmäisille pidemmille lenkeille, huolehtinut ylävartalon huollosta ettei staattinen asento pääse tekemään tepposia.

Muut pyöräilyn hyödyt

Kuten juoksu poluilla niin myös pyöräily, joko sitten poluilla tai pitkin hiekkateitä parantaa omaa mielialaani ja auttaa unohtamaan murheet ja mieltä painavat asiat, pyöräillessä tulee myös tietty vapauden tunne jota on muilla lajeilla vaikea saavuttaa. Täydellinen keli, kivat reitti ja maisemat niin siitä saatava palkinto kohenevan kunnon lisäksi on tunne jonka takia pyörän selkään tulee lähteä yhä uudestaan ja uudestaan. Pyöräily on myös hyvää hyötyliikuntaa, kuljenkin pyörällä niin paljon kuin mahdollista arjen liikkumisiani, se on halpaa ja terveellistä ja auttaa myös löytämään kiireisestäkin viikosta aikaa kuntoilulle.

Instagramissa minut löytää täältä

Share this post:

Write a Comment