Maaliskuun kuntoilut

Taas ollaan yksi kuukausi taitettu ja ollaan askeleen lähempänä kesää. Itselläni oli tarkoitus tässä vaiheessa alkaa nostamaan juoksumääriä, tai no jos ei nostamaan niin ainakin järkevöittää ja alkaa tekemään enemmän suunnitelman mukaan ja valmistautua kevään kisoihin. Vallitsevan tilanteen takia tehtiin kuitenkin päätös siirtää Karhunkierros vuodella eteenpäin ja nyt mennään vielä fiiliksen mukaan. Ehkä jo ensi kuussa paluuta suunnitelmalliseen harjoitteluun ja katseet kohti heinäkuuta ja Yllästä.

Maaliskuu meni siis fiiliksen mukaan ja monipuolisesti harjoitellen josta alku kuukausi tuli vietettyä aika pitkälti suksien päällä. Hiihtoa tuli viime kuussa 70km, vielä olisin voinut hiihtokautta kyllä jatkaa. Pyöräilyä tuli 140km ja nyt onkin aika ottaa myös aktiivisemmin pyöräily juoksun rinnalle kun hiihto jää tauolle. Sali, tai lähinnä kahvakuulaa tuli nosteltua 12,5 tuntia, ihan hyvin siis löytyi myös aikaa voimaharjoitteluun. Juoksua maaliskuulle kertyi lopulta 220km, ihan hyvä määrä tuo on mutta ehkä pitäisi hieman järkevöittää juoksuharjoittelua talven jäljiltä. Kehonhuoltoa tuli totuttuun tehtyä päivittäin ja lopulta sitä kertyi noin 7 tuntia.

-J-

Juoksupolut alkaa olla täällä etelässä jo sulana ja mäkivetoja on tullut juostua maaliskuussa jo vähän. Enimmäkseen vielä nastat jalassa, mutta viimeinen menikin jo ilman nastoja. Muutenkin polut alkavat huutelemaan lenkille. Jonkin verran jouduin rajoittamaan juoksua maaliskuussa valtavan katupölyn vuoksi ja kilometrit jäi kovin vähäiseksi. Onneksi nyt ei ole ollut kiire vielä kerätä nousua tai matkaa, koska me siirrettiin tuo Karhunkierroksen osallistuminen vuodella eteenpäin ja ensimmäinen juoksutapahtuma näillä näkymin on Nuts Ylläs-Pallas, jossa tarkoituksena juosta Hetta-Pallas väli.

Pyöräily pääsee mukaan kuvioihin taas talven jäljiltä, kun pyöräkin pääsi keväthuoltoon ja on ajovalmiina odottamassa. Työmatkoja en ole vielä päässyt pyöräilemään, sillä olen päivittäin tarvinnut mukaan treenivälineitä, eikä se taida helpottaa lähiaikoinakaan, kun salit ja liikuntapaikat suljettiin ainakin kahdeksi viikoksi. Seuraavat viikot on siis tiedossa ulkotreeniä kelissä kuin kelissä.

Lihaskuntoa tuli tehtyä enemmän ja nyt on ollut projektina kiertoharjoittelut samalla, kun olen tehnyt treenivideoita jakoon. Joinakin päivinä tulee tehtyä kolme puolen tunnin treeniä, mutta tulee onneksi niitäkin päiviä, kun kehonhuolto on pääosassa.

Maaliskuun alussa haastoin itseni tekemään kehonhuoltoa vähintään puoli tuntia päivässä ja sen sain toteutettua melkein kokonaan. Yksi päivä oli, kun se jäi väliin, mutta kompensoin seuraavana päivänä puolen tunnin kehonhuollolla. Myös kehonhuoltovideoita on tarkoitus tehdä enemmän lähiaikoina. Pääsette pian nauttimaan monipuolisesti treeneistä videon välityksellä mikäli sellaiset kiinnostaa.

-T-

Share this post:

Write a Comment