Kuntosaliharjoittelu, sen aloittaminen ja vinkkejä siihen

Kuntosaliharjoittelu ja sen aloittaminen voi olla monella mielessä syksyn tullen, kun ulkona alkaa kelit viilentyä. Toisaalta ulkona voi kyllä hyvin treenata läpi vuoden, kun vaan säätää treenit ja varusteet kelin mukaiseksi.

Jos et ole aiemmin käynyt salilla treenaamassa on muutama asia hyvä tietää, jotta treeni kulkee mukavasti. Tässä muutama vinkki aloittamiseen ja sanastoon niin ainakin aloittaminen hieman helpottuu.

  • Kun lähdet salille varmista, että olet muistanut syödä riittävästi ettei energiat lopu kesken treenin ja muista juoda riittävästi ja tasaisesti ennen treeniä
  • Nappaa mukaan juomapullo, pyyhe, kengät, palautusjuoma tai joku muu eväs jolla palautat energiatasoja treenin jälkeen. Ja tietysti hyvä fiilis!
  • Palkkaa PT avuksesi tai mene kaverin kanssa, joka on aiemmin treenannut ja osaa auttaa sinut alkuun etkä mene per*e edellä puuhun
  • Muista alkulämmittely ja lähde liikkeelle maltillisilla painoilla sekä turvallisuus edellä
  • Tutustu laitteeseen ennen kuin alat tekemään treeniä ja muista, että voit aina kysyä henkilökunnalta tai muilta treenaajilta apua jos jokin mietityttää.
  • Lyhyet venyttelyt treenin jälkeen, jotta lihakset lähtevät palautumaan
  • Palautusjuoma tai muu välipala heti treenin jälkeen, mielellään 20-30 min sisällä treenin päättymisestä
Kehonhuolto
Kehonhuolto osaksi treeniä

Salisanastoa ja muuta hyödyllistä vinkkiä

Lisäksi kannattaa opetella muutaman sanan merkitys liittyen salitreenaamiseen:

  • Toisto = harjoituksessa tehtävä liike eli yksittäinen liikesuoritus (3 x 12 x 20kg / 30 sek)
  • Kuorma = harjoituksessa käytettävä painomäärä tai vastus (3 x 12 x 20kg / 30sek)
  • Sarja = toisiaan seuraavien liikesuoritusten summa (3 x 12 x 20kg / 30sek)
  • Palautus = lepo sarjojen ja liikkeiden välillä (3 x 12 x 20kg / 30sek)

Tärkeää on, että aloitat maltilla riittävän kevyellä kuormalla ja että mukana on joku joka katsoo asennot sekä liikesuoritukset, jotta vältyt ikäviltä vammoilta joita voi tulla jos asento tai tekniikka pettää. On paljon mukavampi treenata, kun tietää mitä tekee. Alkuun kannattaa aina hakea pohjakunto kevyemmillä kuormilla ja pitää sarjat pidempinä. Näin saat hiottua tekniikkaa ennen kuin lataat tangolle lisää painoja. Vasta, kun tekniikka on kunnossa kannattaa alkaa panostamaan isompiin painoihin. Salitreenissä samalla tavalla kuin muissakin lajeissa kannattaa aina miettiä itselleen myös jokin tavoite. Tämä helpottaa, kun mietit millaista treeniä alat tekemään. Ja tässäkin asiassa kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen, jos kuntosaliharjoittelu on aivan uusi asia sinulle.

Treenin lisäksi on hyvä muistaa lepo ja palautuminen sekä kehonhuolto niin ei tule turhia pakollisia pidempiä taukoja treenaamiseen. Lihas kasvaa levossa ja riittävällä sekä oikeanlaisella energialla.

Jos tarvitset apuja salitreenaamisen aloittamisessa niin käy tutustumassa meidän palvelutarjontaamme kotisivujen kautta ja lähetä viestiä jos jokin mietityttää. Laita meidän Facebook-tili ja Insta-tili myös seurantaan, sillä sinne voi tulla hyviä tarjouksia sekä treenivinkkejä! Täältä löydät vielä muutaman lisävinkin kuntosaliharjoitteluun liittyen.

Share this post:

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *