Muutamia vinkkejä kuntosalille!

Muutama sana välillä välillä muustakin kuin juoksusta, tällä erää hieman vinkkejä kuntosaliharjoitteluun.

Alle olen listannut muutamia mielestäni tärkeimpiä vinkkejä saliharjoitteluun.

Keskivartalon tuki 

Keskivartalon tuen puute on varmaan yleisin virhe ja ongelmakohta saliharjoittelussa. Monesti näkee, että keskivartalon tuki puuttuu liikkeistä kokonaan. Kun pitää paketin ns. kasassa saa hyvän tuen ja selkä pysyy suorassa ja välttyy turhilta loukkaantumisilta.

Ryhti

Huono ryhti on myös asia johon kannattaa kiinnittää huomio. Kannattaa muistaa pitää rinta pystyssä, hartiat alhaalla ja takana. Jo pään asento vaikuttaa tähän. Leuka pois rinnasta ja katse ylös lattiasta, se auttaa jo paljon

Painojen määrä

Liian isot painot, taitaa olla varsinkin miesten ongelma. Kannattaa salilla muistaa, että tarkoitus on väsyttää lihasta, ei nostaa sitä suurinta määrää rautaa minkä olettaa pystyvänsä.  Eli kun painot on sopivat voidaan liike tehdä oikein ja puristaa juuri sitä oikeaa lihasta johon halutaan vaikuttaa treenillä. Kannattaa muistaa treenaatko lihasta vai liikettä!

Muista hengittää

Usein, kun oikein kovin treenataan saattaa hengitys unohtua. Lihas kuitenkin tarvitsee happea toimiakseen ja sitähän saadaan hengittäessä. Joissain liikkeissä saat myös tukea selälle, kun keuhkot on vedetty täyteen happea. Se siis kannattaa muistaa, varmaan jokainen on joskus huomannut kuinka varsinkin viimeisissä toistoissa alkaa olemaan vaikeuksia jos on unohtanut hengittää, eli muistetaan ottaa happea!

Liikeratojen merkitys

Liian vajaat liikeradat on myös yksi mihin saattaa törmätä salilla. Liikkeet jätetään vajaaksi eikä viedä loppuun saakka. Näin ollen ei viedä liikettä supistuksesta venytykseen. Syy saattaa olla myös siinä, että tehdään väärin liikettä.

⇩⇩⇩⇩

IG
Facebook

Share this post:

3 Comments
  1. Eki

    Jes, juurikin näin Jarkko. Hyviä pointteja.

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *