Pyöräilyblogi vuorossa: Pyörällä kohti syksyä

Pyöräilyblogi pureutuu nyt pyöräilyyn syksyllä. Syksy on saapunut ja varsinkin aamuisin sen huomaa työmatkaa pyörällä taittaessa sekä maastopyörällä polkuja ajellessa. Pyöräily on yhtä hauskaa myös syksyllä kuin mitä se oli kesälläkin, mutta muuttuneet olosuhteet on silti hyvä ottaa pyörän päällä ollessa huomioon. Nyt onkin vuorossa muutamia vinkkejä syksyn fillariretkille.

View this post on Instagram

Ruissaloon ei vaan koskaan kyllästy?

A post shared by Jarkko Heleä (@batjakke) on

Opettele tuntemaan pyöräsi

Polkupyörän käsittelyä ja vauhdin voimakasta hidastamista on hyvä harjoitella. Vain harjoittelemalla ja kokeilemalla opit tuntemaan millaisella voimakkuudella pitää jarruttaa, että pyöräsi pysähtyy nopeasti, tai että nopea väistö ja jarrutus samaanaikaan voi saada eturenkaan auraamaan, jolloin pyörän ohjattavuus heikkenee. Näitä harjoittelemalla voi myös tulla ilmi jos pyörässäsi on kuluneet ja huonon pidon omaavat renkaat, jarrujen säätöjen tarve jne.

Myöskään kaikki polkupyörä eivät käyttäydy ääritilanteissa samanlailla. Pyörän akseliväli, etuhaarukan muoto, painopisteesi sekä rengastus vaikuttavat kaikki siihen, miten pyörä ohjautuu väistöliikkeissä tai reagoi jarrutuksiin. Tuntemalla oman pyöräsi käyttäytymisen eri tilanteissa myös yllättävät tilanteet ovat helpommin hallittavissa.

Jarruttaminen

Pyörällä ajaessa kevyen jarrutuksen voi tehdä pelkällä takajarrulla, tehokkaan jarrutuksen saa ainoastaan käyttämällä sekä etu- että takajarrua. Jarruttaessa painopiste siirtyy pyörässä eteen ja näin etujarrun teho on suurempi kuin takajarrun. Pyöräilijän kannattaakin siirtää itseään ja samalla myös painopistettä jarrutushetkellä hieman taaksepäin, näin jarrutusteho kohdistuu paremmin ja tasaisemmin molempiin renkaisiin ja pyörä on sitä myöden helpommin hallittavissa.

Syksyllä on myös hyvä huomioida tien kosteus ja liukkaus jarrutuksissa, jarrutus kannattaakin ajoittaa ennemmin suoralle kuin kaarteeseen. Kosteuden ja liukkauden vuoksi tien pinnan kitka voi olla olematon, jolloin kurvissa jarrutettaessa syntyvät sivuttaisvoimat voi helposti aiheuttaa pyöräilijän kaatumisen. 

Pahimpia miinoja varsinkin aamuisin on itselleni olleet tien pintaan kerääntyneet tai jäätyneet puunlehdet. Niiden päältä ajaessa jos yrittää jarruttaa tai tehdä tiukkaa käännöstä saattaa helpostikin horjahtaa ja kaatua.

Pyöräilyblogi ja viimeinen vinkki tiputa vauhtia ja ennakoi

Märät ja jäätyneet tienpinnat sekä huonot näkyvyys tuovat haasteita varsinkin aamuisin pyöräilyyn. Olenkin pudottanut vauhtia kesäkeliin verrattuna etenkin mutkissa ja risteyksiin tullessa. Vauhtia olen tiputtanut pois myös kun vastaan on tullut kaivonkansia, laatoitusta, lätäköitä ja alikulkutunneleita.  

Heleä Training löytyy myös YouTubesta, ota seurantaan tästä

Share this post: