Personal trainerin työpäivä – mitä siihen kuuluu?

Personal trainerin työhön kuuluu paljon muutakin kuin asiakkaiden ohjaukset. Ennen kuin pääsee tuohon ohjaukseen saakka tulee tehdä markkinointia, jotta on niitä asiakkaita ohjattavaksi. Tämän jälkeen haastatellaan asiakasta, jotta osataan suunnitella hänelle oikeanlainen treeni. Treenejä ei vain voi monistaa asiakkaalta toiselle. Haastattelun jälkeen tehdään tuo suunnittelu ja luodaan harjoitusohjelmat sekä treenisuunnitelma. Suuri osa asiakkaista haluaa myös hyödyntää palveluun kuuluvan ravinto-ohjauksen. Tähän kuuluu asiakkaan täyttämän 5-7 päivän ruokapäiväkirjan tulkinta sekä sen pohjalta tehtävät muutossuositukset ja tämän läpikäyminen yhdessä asiakkaan kanssa. Ohjausten välissä pitää miettiä miten asiakkaan kanssa tehdyt treenit sujuvat, mennäänkö suunnitelmassa vai onko jokin osa-alue johon tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Itse teen ohjausten ja markkinoinnin lisäksi myös laskutukset sekä kirjanpidon, joka tosin on tarkoitus lähiaikoina siirtää ulkopuoliselle tehtäväksi.

Personal trainer

Tyypillinen maanantaipäivä

  • klo 6:20 herätys ja aamupala smoothien muodossa
  • klo 7:15-8:15 ulkotreenin ohjaus Turussa
  • n. klo 8:45 tukevampi aamupala ja aamukahvi kotona, sähköpostien läpikäyntiä ja somen selaus
  • klo 9:15 viikon työkalenterin tarkistus, asiakkaiden ohjelmien tulostusta ja loppupäivän treenien valmistelut, treenivideoiden kuvaamista
  • klo 11:30 lounas
  • klo 12:30 tavarat autoon ja kohti Turkua
  • klo 13:30-20:00 5 asiakastapaamista/ohjausta, välipalat ohjausten välissä
  • klo 20:30 iltalenkki koiran kanssa
  • klo 21 iltapala ja seuraavan päivän kalenterin tarkistus sekä päivän valmistelu
  • klo 22:00-22:30 hetki kirjan lukemista ennen nukkumaan menoa

Usein teen jo viikonlopun aikana koko seuraavan viikon treenisuunnitelmat ja käyn läpi asiakkaiden ohjauksia, mutta joskus se saa jäädä maanantai aamupäivään. Ohjaan tällä hetkellä Turussa, Raisiossa ja Kaarinassa, joten kalenteri tulee olla kunnossa ja ohjausten aikataulutuksessa on hyvä huomioida myös siirtymäajat. Sen lisäksi ohjaan etänä muutaman kerran viikossa, jolloin mukana on myös läppäri ja treenivälineitä. Usein saan vedettyä nuo ohjaukset ihan kotoa käsin, mutta joskus teen ne Vauhtisammakolta käsin tai Liikussa. Sunnuntaina valmistelen myös alkuviikon ruuat, jotta alkuviikkoon jää aikaa muulle. Tällä hetkellä juoksukoulu on tauolla, mutta usein päivään sisältyy vielä juoksutreenien suunnittelua ja reittien miettimistä. Lisäksi suunnitteilla on keväälle pari ulkoliikuntaryhmää joiden treenejä olen jo nyt alkanut suunnittelemaan. Ja jos jossain vaiheessa jää aikaa niin tarkoitus on tehdä myös joitain verkkovalmennuksia.

Personal trainerin pitää myös kehittää itseään

Sen lisäksi, että on käynyt personal trainer-koulutuksen on hyvä opiskella lisää oman mielenkiinnon mukaan. Itse olen ensimmäisen koulutuksen jälkeen opiskellut TRX-ohjaajaksi sekä polkujuoksuohjaajaksi ja vuoden lopulla sain valmiiksi Urheiluravitsemuksen perusopinnot. Urheiluravitsemusta olen opiskellut Itä-Suomen yliopistossa etänä. Nämä opinnot ovat vieneet puolitoista vuotta ja niihin on kuulunut kymmeniä tunteja luentotallenteiden kuuntelua ja lukuisia opintotehtäviä esseiden muodossa. Lisäksi meneillään on Mobility-ohjaajan koulutus, jota teen myös etänä. Marraskuun lopulla minun piti osallistua sisäpyöräilyohjaaja-koulutukseen, mutta se jouduttiin olosuhteiden vuoksi siirtämään keväälle. 

Tältä siis näyttää minun työni tällä hetkellä. Vaikuttaa ehkä sillisalaatilta, mutta omasta mielestäni se on aika hyvin hallinnassa ja kun muistaa pitää kalenterit ajan tasalla niin ei tule yllätyksiä. Ja kyllä, käytän tällä hetkellä tuplakalenterita, vanhaa kunnon paperikalenteria ja lisäksi sähköistä. Ehdin kyllä kaiken tämän ohella myös tehdä omia treenejä ja kehonhuoltoa, joten palautuminen pitäisi olla kunnossa. Ja alkuviikko on omassa kalenterissani kiireisempi kuin loppuviikko, siksi olenkin loppuviikkoon suunnittelemassa jotain uutta 🙂

Share this post:

Write a Comment