Maastopyörän valinta, mitä kannattaa ottaa huomioon

Maastopyörän valinta ei välttämättä ole mikään helppo homma. Meillä maastopyörien valintaan vaikuttivat pyörän koko, budjetti, sekä käsitys siitä millaisessa maastossa ja minkälaista ajoa on tiedossa. Toki nämä saattavat ajan myötä muuttua, mutta toistaiseksi ainakin mennään juoksu edellä ja sen jälkeen tulevat muut lajit. Olen myös kyllä lukenut, että vasta toinen tai kolmas pyörä on sellainen joka osuu täydellisesti kohdilleen.

Tässä nyt muutamia kohtia joita kannattaa puntaroida jos olet innostunut maastopyöräilystä ja maastopyörän valinta on edessä.

Maastopyörän valinta

Maastopyörän käyttötarkoitus

Maastopyörää hankkiessa on hyvä miettiä millaiseen ajoon pyörä tulee ja mikä on summa jonka olet valmis siihen laittamaan kiinni. Meillä oli tietty budjetti johon kuului pyörät ja päälle tulevat tarvikkeet ja varusteet. Tämäkin kannattaa ottaa huomioon maastopyörää hankkiessa. Maastopyöriä löytyy nykyään moneen tarkoitukseen ja on useita rengaskokoja, 26″, 27,5″ ja 29″ ovat yleisimmät. Osissa pyöriä myös pyörän koko jo määrittää minkäkokoisen renkaan saa, Tanjan pyörään tuli 27,5″ renkaat johtuen runkokoosta. Maastopyöriä löytyy myös täysjoustolla, etujousituksella sekä ilman jousitusta, samoin rungomateriaalissa on myös mistä valita. Teräs, alumiini ja hiilikuitu ovat yleisimmät materiaalit maastopyörien rungoissa. Meille valikoitu jäykkäperäiset pyörät koska tarkoitus on mennä polkuja joissa juurakot ja kivet eivät ole pääosissa. Jos tässä lajista enempi innostuu ja tulee innostus lähteä teknisempään ajoon niin sitten pitää harkita täpäriä joka on enemmän suunnattu siihen.

Maastopyörän runko

Jäykkäperäisessä maasturissa ei ole joustovaraa. Tässä pyörässä kaikki virheet välittyvät selkeämmin kuskille. Hyvänä puolena tässä on se, että ajotekniikka harjaantuu aika nopeasti. Tämä olikin meidän valinta, koska jäykkäperä sopii harrastekäyttöön ja muuhunkin arkikäyttöön kuten työmatkapyöräilyyn hyvin.

Täysjoustopyörä on yhtäailla moni käyttöinen. Täpäri on silti parhaimmillaan alamäissä, joustonsa ansiosta. Täpärin jousto pehmentää maastoa, eivätkä esteet hidasta vauhtia yhtälailla kuten jäykkäperässä.

Maastopyörän rengaskoko

Maastopyörän rengaskoko vaikuttaa pyörän etenemiseen. Suosittu koko on 29″, tämän koon renkaat rullaavat ja ylittää esteet paremmin mitä vanhat ja perinteiset 26″ renkaat. Rengaskoko vaikuttaa myös maastopyörän käsittelyyn maastossa. Se minkä kokoisilla renkailla maastopyörän valitsee vaikuttaa myös kuskin koko, pienimpien kuskien kannattaa kokeilla myös pienempiä rengaskokoja. Kokeilemalla tämäkin asia selviää. Meillä Tanjalla on 27,5″ renkaat ja minulla 29″. 27,5″ rengaskoko on hieman perinteistä 26″ suurempi, tämä ei silti juurikaan häviä perinteiselle painossa ja ketteryydessä, ja on 27,5″ kuitenkin 26″ parempi menemään kivien ja juurien ylitse. 29″ rengas taas on hyvin rullaavaa ja sillä on helppo mennä juurakoiden ja kivien ylitse. Tämän koon rengas on myös vakaa ajaa ja myös siirtymät asfaltilla tai hiekkatiellä menee vaivatta. Tämä rengas on hieman kömpelömpi mitä pienemmät ja lyhyiden kuskien on ehkä vaikeampi käsitellä tämän kokoluokan renkailla varustettua maastopyörää.

Näiden lisäksi on vielä tarjolla läski- ja plussakoon renkaita. Näillä onkin helppo ajaa lumessa ja ne myös pehmentää hyvin maaston töyssyjä. Kolikon toisella puolella on renkaiden raskaampi rullaavuus.

(Yhteistyössä Classy Cyclist) Vielä on muuten voimassa alekoodi Classy Cyclist verkkokauppaan https://classycyclist.fi ja kivijalkamyymälään. Saat kaikista tuotteista -15% koodilla Heleä15. Vaatteita asusteita löytyy mtb-vaatteista työmatkapyöräilyyn.

Share this post:

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *