Ylläs ja maastopyöräily – Äkäslompolo-Pyhäjärvi

Ylläs ja maastopyöräily on tehty yhteistyössä * Sport Corner Ylläksen kanssa.

Viime viikolla kerrottiin ensimmäisen päivän pyöräilystä Ylläksen poluilla ja Kukastunturissa. Reitti oli helpohkoa, joskin nousu Kukastunturin huipulle lasketaan jo keskivaikeaksi maastoksi kartoissa.

Tiistaina ajattelimme lähteä katsomaan millainen reitti vie Äkäslompolosta Pyhäjärvelle josta pääsisi edelleen Aakenukselle ja Leville saakka. Tällä kertaa emme nousseet Kukakselle, koska siellä oli tullut käytyä jo pari kertaa, vaan pyöräilimme Kukastunturin alapuolelta kohti Kotamajaa. Ikäväksi yllätykseksi Kotamaja oli suljettuna maanantait ja tiistait joten jäimme ilman munkkikahveja.

Kotamajalta pari sataa metriä eteenpäin alkoi ensimmäinen nousu, joka oli jo enemmän kivikkoa kuin aiemmat polut. Sähköavusteisella maastopyörällä siitä pääsi hyvin menemään, kun muisti pitää renkaat suorassa ja laittoi vastuksen riittävän kevyeksi. Mäen päältä käännyimme kapeammalle polulle, single track kuulemma, joka lähti viettämään kevyesti alaspäin. Tälläkin polulla oli hieman kiviä ja juurakkoa, selkeästi teknisempää maastoa kuin maanantain polut. Välillä sai mennä kieli keskellä suuta ja Jarkko joutuikin odottelemaan hetkittäin, kun tulin vähän hitaammin perässä.

Noin 15 km polkemisen jälkeen aloin jo kysellä mahtaako polku muuttua vielä teknisemmäksi. Siitä ei ollut varmaa tietoa. Kivikkoa alkoi tulla vastaan enemmän ja juurakot lisäksi sekä ylä- ja alamäkeä kaikkea yhdessä. Lopulta vastaan tuli metalliset portaat joiden sivuun oli rakennettu kouru pyörän alas viemistä varten. Totesin Jarkolle, että minä en lähde alas siitä kohtaa. Jarkko lupasi auttaa ja vei mun pyörän alas, kun itse kävelin portaat ja kuvailin maisemia.

Välillä liian teknistä polkua pyöräilyyn

Portaiden jälkeen päästiin hetki menemään pitkin sorapolkua, joka oli huomattavasti helpompaa ja mukava polkea. Valitettavasti sitä iloa riitti vain pienen tovin ja reitti muuttui uudestaan kivikkoiseksi ja koska itselläni ei ole kokemusta vielä niin paljon sanoin, että nyt riitti tältä erää. Voi olla, että olisinkin pärjännyt, mutta kädet ja jalat alkoivat olemaan jo hieman hapoilla kaikesta täristyksestä aiemmista kivikoista ja juurakoista enkä halunnut jumittaa etureisiä kokonaan, koska perjantaina oli edessä polkujuoksua 66 kilometrin edestä.

Haibike Sport Corner Ylläkseltä (saatu lainaan yhteistyössä)

Käännyimme takaisin päin ja Jarkko sai taas työntää mun pyörän ylös tuosta portaiden kohdalta. Paluumatka sujui muuten nopeammin kuin alkumatka ja vain yhdessä kohdassa talutin alamäkeen. Mäki joka Kotamajan jälkeen oltiin pyöräilty ylös oli täynnä irtokiviä enkä halunnut ottaa isompia riskejä. Tosin mäen puolivälissä hyppäsin kyytiin ja totesin, että ei se niin paha ollutkaan.

Päätös takaisin kääntymisestä oli oikea, sillä kuulimme jälkeenpäin, että Pyhäjärven rannoilla olisi ollut vielä haastavampaa maastoa. Palasimme Äkäslompoloon pizzalle ja menimme mökille lepäämään hetkeksi. Illalla käytiin vielä pyöräilemässä Äkäslompolossa Kaulavaarasta Varkaankurulle ja takaisin pitkin latupohjia. Osittain samaa reittiä jota viime vuonna juoksimme mukaillen NUTS Ylläs Pallaksen 37km reittiä.

Kaulavaaran alamäissä saa hyvän vauhdin

Ylläksen kesä- ja talvilajit kokeiluun

On se pakko myöntää, että tuo maastopyöräily on hauskaa ja Ylläksen maisemissa voi hyvin mennä sähköavusteisella varsinkin jos on vähän kokemattomampi. Se tuo menoon niin paljon lisäapua ja varmuutta, pääsee pidemmälle ja kevyemmin. Ja jos haluaa haastavia reittejä niin kyllä niitäkin näyttää löytyvän, kun etsii riittävästi. Mielestäni Ylläksen maastopyöräreitit oli hyvin merkittyjä ja kaikki mahtui sovussa liikkumaan, niin juoksijat, kävelijät kuin pyöräilijätkin.

Meillä oli mukana omat maastopyöräilykypärät, mutta * Sport Corner Ylläkseltä saat vuokrattua myös kypärän jos omaa ei ole mukana. Akkujen kestot oli aivan riittävät meidän pyöräilyihin, mutta varmuuden vuoksi ladattiin akut illalla molempina päivinä. Pyörinä meillä oli Haibiken ihan uudet plussarenkaiset sähköavusteiset täysjoustomaastopyörät, mutta heiltä löytyy myös läskipyöriä ja maastopyöriä ilman avustustakin. Melkein alkoi kiinnostaa oman maastopyörän päivittäminen täysjoustoon, mutta se saa vielä odottaa.

Varkaankurussa vähän helpompaa maastoa

Sport Cornerilla on pyörien lisäksi kesäkaudella vuokrattavana mönkijöitä, SUP-lautoja, kajakkeja ja kanootteja, soutuveneitä, lastenkantorinkkoja ja frisbeekiekkosettejä eli jokaiselle löytyy jotain. Talvikaudella valikoimassa on suksia, Ski Touring -välineitä, liukulumikenkiä, lumikenkiä, potkukelkkoja ja ahkioita. Tällä kertaa meillä ei ollut aikaa muulle kuin pyöräilylle ja juoksulle, mutta SUP-lautaa voisi kokeilla ensi kesänä jos sinne suunnalle eksytään taas. Ja kuka tietää vaikka talvellakin tulisi lähdettyä pohjoisen lumille suksia testaamaan. Liukulumikengät kiinnostaisi myös testata, koska viime talvena kuulin niistä niin paljon positiivista. Ylläs on meille ihan suosikkipaikka kotimaanmatkailussa sen upeiden maastojen ja rauhallisuuden vuoksi.