Pieni Karhunkierros ja muut alueen juoksureitit

Pieni karhunkierros ja Karhunkierros on tuttu meille polkujuoksutapahtumasta, mutta tällä kertaa halusimme tutustua laajemmin Kuusamon alueen polkuihin. Ylläkseltä ajelimme Kuusamoon muutamaksi päiväksi, josta meillä oli mökki vuokrattuna. Kuviot oli selkeät jo sinne saavuttaessa. Käydään ihan ajan kanssa tutustumassa paikkoihin, joista juoksemme ohi tapahtumassa ja muutamiin ihan uusiin paikkoihin myös.

Pieni Karhunkierros

Pieni Karhunkierros haluttiin käydä juoksemassa, sillä oltiin luettu siitä niin paljon. Reittiä on kehuttu sen vaihtelevan maaston vuoksi ja tottakai se myös on erittäin suosittu luonnossa liikkujien parissa. Pieni Karhunkierros on Oulangan kansallispuiston eteläisimmässä osassa, pituudeltaan reitti on noin 12 km. Suosittu maisemareitti vaikka ihan päiväretkeä varten. REitin varrella näkee korkeita kallioita, kuohuvia koskia ja kaunista suojaisaa metsää. Jo edellisellä viikolla olimme nähneet somesta, kuinka paljon porukkaa Pienelle Karhunkierrokselle oli päivittäin saapunut. Parkkipaikat täynnä ja pitkiä jonotusaikoja portaille sekä riippusilloille heti aamupäivästä. Tästä syystä me lähdettiin kiertämään reittiä Juumasta jo lähes kukonlaulun aikaan, auto oli parkissa jo klo 7. Toisena lähtöpaikkana voi käyttää Basecampin parkkipaikkaa.

Pieni Karhunkierros – Myllykoski

Me kiersimme reitin myötäpäivään ja meno oli leppoisaa, pysähtelimme välillä ihastelemaan maisemia. Meillä ensimmäisenä tuli vastaan Myllykoski, josta löytyy myös päivätupa. Kuohut oli jo tässä kohtaa mahtavat, mutta kuitenkin vielä suhteellisen vaimeat verrattuna Jyrävään. Maisemia on vaikea sanoin kuvailla, kannattaa itse käydä paikan päällä. Pari riippusiltaa matkalle osui myös ja muutamat portaat. Reitti on hyvässä kunnossa eikä se turhaan ole yksi Suomen suosituimmista vaelluskohteista. Näin aikaisin aamulla ei vielä ollut ruuhkaa missään, mutta jo takaisin päin tultaessa tuli vastaan useita vaellus- ja kävelyporukoita. Parkkipaikka oli jo lähes täynnä ja autoja tuli vastaan tasaisella syötöllä, kun lähdimme ajamaan pois. Melkein suosittelen lähtemään aikaisin aamulla tai myöhään illalla näin loma-aikana.

Valtavaaran huiputus

Valtavaaran huippu on Karhunkierroksen polkujuoksutapahtuman yksi odotetuimmista paikoista, koska silloin tiedät olevasi lähes maalissa Rukalla. Valtavaaran huipulta löytyy päivätupa, joka nousee lähes yllättäen näkyviin, kun kiipeät huipulle. Se mökki on tullut kuvattua jokaisessa tapahtumassa. Me päätettiin aamun Pienen Karhunkierroksen lenkin jälkeen käydä mökillä syömässä ja hetki lepäämässä ennen siirtymistä Valtavaaralle.

Tällä kertaa päätimme lähteä kiertämään Valtavaaran huiputus nimisen lenkin, joka kiersi ainoastaan tuonne Valtavaaran huipulle ja toista reunaa takaisin alas. Reitti lähtee Rukan alapuolelta tai takaa osoitteesta Ahon Jussintie 7 ja on noin 6 km pituinen rengasreitti. Matkasta tulee huomattavasti pidempi jos valitset lähtöpaikaksi Rukatorilta lähtevän reitin. Me lähdimme kiertämään reittiä myötäpäivään ja saimme reitin alkuun tutut nousut portaineen. Juoksusauvat oli hyvä lisä ylämäkeen mentäessä, mutta välillä pääsi juoksemaankin mukavasti. Kaikki Valtavaaralla käyneet tietää, että helppo tämä reitti ei ole kulkea, mutta nähtiin me matkalla pari pientä kulkijaakin, jotka sinnikkäästi nousivat kohti huippua.

Karhunkierros – Valtavaaran huiputus

Valtavaaran huipulla me pidettiin pieni välipalatauko, ihasteltiin maisemia ja nautittiin aurinkoisesta kelistä. Mitään suurta ruuhkaa ei Valtavaaralla ollut, mutta kuitenkin jatkuvasti porukkaa. Takaisin lähdettiin laskemaan reitin mukaisesti mökin vierestä kulkevaa polkua. Tämä osuus reitistä yllätti positiivisesti, sillä se oli hyvinkin juostavaa. Ensin alamäkeen hetki, jonka jälkeen reitti kääntyi pitkin rinnettä kohti Rukaa. Hieman kosteaa oli paikkapaikoin, mutta sehän kuuluu asiaan. Todella kiva lyhyehkö lenkki, joka kannattaa käydä katsomassa.

Riisitunturi

Riisitunturi on Posion puolella sijaitseva osa kansallispuistoalue, josta löytyy 4-11 km pituisia rengasreittejä tai vaihtoehtoisesti voi vaeltaa halki koko 29 km pituisen kansallispuiston seuraten sen runkoreittiä. Retkeilyreittejä näin kesällä on 4,3 km pituinen Riisin rääpäsy sekä 10,7 km pituinen Riisin rietas, joka me kierrettiin. Tuo reitti on keskivaativa ja paikoittain myös kosteahko. Reitillä tulee tunturireitille tuttua nousua ja laskua, mutta maisemat antavat anteeksi tuon. Riisitunturin laella on myös kaunis suolampi, jonka rannalta näkyi Rukalle saakka ja sieltä pystyi helposti selkeällä kelillä erottamaan Konttaisen, Valtavaaran sekä Rukan nousuineen ja laskuineen.

Meillä lenkin pituudeksi tuli melkein 12 km vaikka omasta mielestä kierrettiin reitti ihan opasteiden mukaisesti. Tosin tuolla tunturissa voi gps-jälki välillä heittää jonkin verran. Tämäkin kierros on kauniita maisemia alusta loppuun, ainoastaan paarmat kiusasivat lämpimällä kelillä ja välillä oli pakko ottaa hieman nopeampiakin spurtteja juostessa. Paarma kuulemma voi lentää jopa 25 km/h, joten kovaa saa pinkoa jos meinaa ne kokonaan karistaa!

Oulangan luontokeskus

Oulangan luontokeskus toimii lähtöpaikkana Nuts Karhunkierroksen 55 km matkalle, josta mekin olemme matkaan lähteneet. Halusimme käydä loman päätteeksi vielä juoksemassa sen alkupätkää, koska sinne osuu niin hienot maisemat. Heti alkumatkasta kuljetaan pitkin huikeita jokimaisemia. Jo alkumatkasta pysähdyttiin ihailemaan Kiutakönkään kuohuja, jotka on helposti tavoitettavissa vain parin sadan metrin päässä luontokeskuksen parkkipaikasta.

Kiutaköngäs

Tämän jälkeen reitti nousee pikkuhiljaa korkeammalle ja jossain vaiheessa kuljetaan jo korkealla puiden latvojen yläpuolella kosken lipuessa alapuolella. Reitti on tasaista ja helppokulkuista, hyvin juostavaa alkumatkasta, mutta muuttuu muutaman kilometrin jälkeen juurakkoiseksi ja mäkiseksi. Tämäkin on vielä juostavaa, mutta vauhti hidastuu hieman. Me käytiin melkein Ansakämpällä saakka kääntymässä ennen paluuta Luontokeskukselle. Matkaa tuli noin 14 km ja aikaa kuvaustaukoineen kului melkein 2 tuntia.

Oulangan luontokeskukselta lähtee paljon rengasreittejä jotka kannattaa käydä patikoimassa ihan päiväretkenä. Maisemat eivät petä näillä seuduilla.

Kanjonin kurkkaus

Kanjonin kurkkaus on rengasreitti joka päätettiin lähteä juoksemaan vielä tuon Oulangan luontokeskuksen lenkin jälkeen. Tälle reitille päästäksesi tulee ajaa Savilammen parkkipaikalle, jonne oli noin puolen tunnin ajomatka Oulangan luontokeskukselta. Paikalle on hyvät opastukset ja vaikka tie välillä onkin kuin metsätietä olet menossa oikeaan paikkaan. Kanjonin kurkkaus on noin 6 km pitkä reitti, jonka parhaat maisemat ovat 4-5 km kohdilla, kun Oulankajoki kuohuu kapeassa kivisessä kanjonissa kymmeniä metrejä sinun alapuolellasi. Tämäkin reitti on luokiteltu keskivaativaksi, mutta kyllä sitä hyvin pääsee kulkemaan. Me näimme matkan varrella useamman lapsiperheen myös täällä. Jos haluaa levähtää välillä kannattaa taukopaikaksi valita Kirkasvetinenlammen rannalla olevan taukopisteen, joka on lähes reitin keskivaiheilla.

Kanjonin kurkkaus kulkee myös osittain pitikin Karhunkierroksen pääreittiä pitkin ja Jarkko huomasikin loppumatkasta, että oli viime vuonna juossut siitä. Siitä olisi tarkoitus juosta jälleen ensi keväänä.

Konttainen

Konttainen on myös tuttu nyppylä Karhunkierroksen juoksuista, mutta tällä kertaa tyydyimme kiipeämään sinne kävellen iltakahville. Nämä myöhäiset iltakahvituokiot mahtavilla näkymillä on yksi asia, jota tulemme kaipaamaan reissulta. Ajatuksena onkin, että pääsisimme aina sillointällöin myös kotimaisemissa luontoon muutenkin kuin juoksemaan. Taitaa olla teltan uusimisen aika ja retkeilyvarustusten päivitys edessä. Mikä estää meitä lähtemästä koiran kanssa yöksi johonkin lähistön kansallispuistoon kuten Kurjenrahkalle tai Liesjärvelle.

Konttaiselle oli tehty reittimuutos siten, että kun aiemmin sieltä laskeuduttiin aika jyrkkää reittiä huoltoon, tai parkkipaikalle, niin nyt reitti kiertääkin hieman loivemmin ja pohja on paremmin juostavaa soraista polkua. Sitä noustiin nyt ylös Konttaiselle ja löydettiinkin jälleen aivan mahtava istumapaikka, jossa nautittiin näköalasta.

Konttainen ja iltakahvi

Ylläksen reissun tarinat löydät täältä ja Pallaksen täältä