Maastopyöräilyn alkeet on tulleet tutuksi

(Maastopyöräilyn alkeet – jutussa alennuskoodi yhteistyössä Classy cyclist)

Maastopyöräilyn alkeet ovat tulleet tutuksi viime aikoina meille molemmille. Vaikka itselläni olikin Fatbike muutaman vuoden niin silti sitä on saanut tutustua ja opetella maastopyöräilyn alkeisiin kunnolla. Olemme aika rauhassa aloittaneet maastopyöräilyn ja ensimmäiset lenkit tehtiin hyvinkin helpolla alusta, samoin on poluilla edetty rauhassa ja ei olla lähdetty höntyilemään, vaan enemmän hiljaa hyvää tulee -asenteella. Tässä tuleekin nyt lyhyesti meidän vinkit miten aloitat maastopyöräilyn ja mitä me ollaan maastopyöräilystä opittu.

Kotipoluilla maastopyöräilyä

Maastopyöräilyn alkeet ja ajotekniikka

Ajotekniikka riippuu maastosta, sekä tietenkin pyöräilijän kokemuksesta ja osaamisesta. Koska olemme aika alkajia lajissa on meidän vauhti ollut aika samaa mitä juosten etenemme poluilla, tämä onkin ollut hyvä sillä näin kun vauhdit ovat maltilliset olemme saaneet tutustua lajiin ilman vaaratilanteita tai pelkoa pahoista tilanteista puutteellisen ajotekniikan takia. Tärkeimpinä asioina olemme kokeneet sen, että ei katso suoraan eturenkaaseen, tai sen eteen vaan hieman pidemmälle. Tämä siksi, että tuolloin pystyy valmistautumaan paremmin maaston vaihteluun ja vauhdin ylläpitäminen on myös helpompaa kun ei tarvitse jatkuvasti jarrutella / kiihtydellä vaan meno on sulavampaa.

Maastopyöräilyn alkeet ja alamäkiajo

Alamäet on ollaan ajettu oman osaamisen mukaan, osa on tultu ihan rehdisti taluttaen. Alamäessä kannattaa vauhti ja reitti mitoittaa oman taidon mukaan. Aina ei toki haasteita ole pelätty, sillä taidot kehittyvät vain harjoittelemalla. Tärkeimpinä havaintoina ollaan pidetty sitä, että jarruttaessa kannattaa käyttää enemmän takajarrua kuin etujarrua, näin ei eturengas jämähdä jokaiseen esteeseen. Samoin ollaan todettu, että painopiste kannattaa pitää takana, varsinkin jyrkemmissä mäissä, tämä helpottaa myös esteiden ylittämistä.

Maastopyöräin alkeet ja ylämäkiajo

Ylämäet on myös tullut tutuksi, tässä meidän kotipoluilla kun maasto on aika mäkistä. Ylämäkitekniikasta olla todettu, että ohje pitää ajoasennon painopiste riittävän edessä on auttanut mäkien nousemiseen. Eturenkaaseen saa ihan erilailla pitoa näin kun se ei irtoa maasta. Toinen tärkeä seikka on ollut vaihteiden opettelu mäkeen. Vielä on välillä ollut hakemista, että on löytänyt oikean vaihteen mäkeen, toki myös onnistumisen kokemuksiakin on saatu. Liian aikaisin kun on tullut vaihdettu niin se on hidastanut matkaa, toki kun on jäänyt myöhäiseksi on matka pysähtynyt kesken nousun pari kertaa. Tekemällä tämän oppii ja erehdysten kautta.

Polkimien kadenssi maastopyöräilyssä

Pyöräilyssä kannattaa pitää kadenssi, eli polkimien pyöritysnopeus tasaisena. Tämä kannattaa myös muistaa ylämäessä. Kun pitää kadenssin tasaisena se ei rasita jalkoja niin paljon mitä nopeuden vaihteleminen. Mikäli jalat rasittuvat kohtuuttomasti kannattaa tarkkailla onko kadenssi liian pieni, tämä yleensä rasittaa jalkoja liikaa. Poluilla kun pyöräilee niin vaihteet sekä maaston lukeminen ennakkoon mahdollistaa oikean kadenssin.

Koodilla Heleä15 saat nyt Classy Cyclist verkkokaupasta ja kivijalkamyymälästä -15% kaikista tuotteista vuoden loppuun asti, kauppaan pääset tästä

Pieni tauko ja maisemien ihailua

Kuvissa olevat ajovaatteet

God and Famous evergreen t-paita

Morvélo adapt overland vedenpitävät pyöräilyshortsit

Sigr pyöräilyliivi

Share this post:

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *