Maastopyöräily ja Fatbike || ajotekniikka

Maastopyöräily ja Fatbike on ollut Tanjan ajatuksissa hetken aikaa. Onneksi tallista löytyy Fatbike niin päästiin kokeilemaan sitä tuohon lähipoluille ja maastoon.

Ennen lenkille lähtöä etsittiin vastauksia mitä ottaa huomioon ja miten kannattaa maastossa ajaa. Alla asiat jotka tutkimisella ja kyselyillä löydettiin koskien maastopyöräilyn ajotekniikkaa.

Maastopyöräily ja Fatbike ajotekniikka lyhyesti

Turha jäykkyys ja jännitys pois. Muista olla rentona, ja ennen kaikkea muista pitää hartia ja kädet rentoina ja kyynärpäät hieman koukussa. Jos pyörä hyppii niin anna sen hyppiä, omilla käsillä ja jaloilla saat tätä tasapainoitettua ja jousitettua.

Katse. Älä tuijota vain eturengasta vaan nosta katse riittävän eteen ja lue maastoa mitä tuleman pitää. Itse pyrin enemmän kiinnittämään huomiota linjoihin joista mennä kuin esteisiin. Katse siis eteen ja reitti selvänä mielessä niin hyvin se menee. Katse myös ohjaa kehoa ja sitä myöden myös maastopyörää, eli minne katse sinne suunta. Myös mitä kovempi vauhti on sitä pidemmälle kannattaa katsoa, tämä tekee ajosta vakaamman ja siirtää huomion pois turhasta.

Ote tangosta. Itse pidän ohjaustangosta kiinni tukevasti mutta en kuitenkaan purista. Ja samoin pyrin pitämään kaikilla sormilla kiinni. Jarruttamiseen riittää, että jarrutan vain yhdellä sormella.

Jarruttamisen lyhyt abc. Jarruta molemmilla jarruilla samanaikaisesti, tämä takaa parhaimman tehon jarrutukseen. Tärkeää on myös ettei lukitse rengasta kun ohjaa, ohjaaminen onnistuu vain renkaalla joka rullaa. Jarruttaminen oikeassa kohdin ja oikeassa määrin on myös yksi tärkeimpiä taitoja. Vältä voimakasta jarruttamista märällä kalliolla tai viistojen juurien kohdalla, sama kehoitus toimii myös kivikkoon ja juurakkoon. Mutkiin tullessa yleensä on parasta jarruttaa ennen mutkaa, näin pystyy pyöräilemään mutkan jarruttamatta. Muista myös ettei jarruta ole tarkoitus laahata, mutta ei myöskään jarruttaa niin kuin tekisi hätäjarrutusta.

Ylämäkeen ajo. Kun lähestyn ylämäkeä pyrin tulemaan siihen oikella vaihteella. Liian iso vaihde saa pidon loppumaan ja liian pienellä ei saa tehoa reisistä välittymään renkaaseen.  Pyrin ajamaan mäet ilman että vaihtaisin vaihdetta, jos kuitenkin pitää vaihtaa niin kevennän hieman polkemista ettei ketjut hyppää pois. Painon pyrin pitämään takarenkaan päällä että saa pitoa mutta myös yläkroppaa pyrin pitämän alhaalla ettei ala keula nousemaan.

Alamäen ajaminen. Alamäkeen ajaessa pyrin pitämään painopisteen mahdollisimman takana ja takarenkaan päällä.

Kammet. Kannattaa pyrkiä pitämään vaakatasossa kun ei polje, näin välttyy turhilta osumilta kiviin ym.

Oikeat rengaspaineet. Katso että renkaassa on oikeat paineet. Itse tuli alkuun vedettyä aivan liian isoilla paineilla läskipyörällä. Kun paineet ovat oikeat saat paremmin pitoa renkaisiin.

Rohkeasti vain vauhtia. Itse ainakin kun menen riittävän vauhdikkaasti meno on luonteikkaampaa eikä tule liikaa jännitettyä menoa.  Kun on vauhtia riittävästi olen myös huomannut että rengas ei reagoi kaikkiin esteisiin joita on tiellä, kun taas jos vauhti on hitaampi niin rengas kyllä löytää ja törmää kantoihin ja kiviin ja vauhti voi stopata niihin. Sama pätee myös pitkospuulla ajamiseen, kun vauhti on sopiva on paljon helpompi ajaa niitä pitkin.

Näillä eväillä lähdettiin siis kokeilemaan Fatbikella maastopyöräilyä ja nyt kävi niin, että maastopyörä on hankittu. Onko maastopyöräily sinun lajiisi ja olisiko sinulla antaa lisää vinkkejä miten päästä alkuun tässä lajissa?

Youtubessa muuten uusi video kehonhuoltoon liittyen, sen löydät täältä

Share this post: