Ravitsemus ja sen muutoksen mahdolliset esteet

Ravitsemus on yksi tärkeimmistä hyvinvoinnin osa-alueista. Ruokailun suunnittelu ja toteutus voi välillä tuntua hankalalta. Kuitenkin me haluamme yhä useammin tehdä valintoja terveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin eteen myös ruokailussa.

Joskus niiden toteuttaminen voi arjessa olla haastavaa ja siihen kaipaisi apuja. 

Netti on pullollaan erilaisia ruokavalioita ja dieettejä, jotka lupaavat muutosta alta aikayksikön. Mutta miksi tehdä tästä vaikeaa, kun voit helpottaa sitä opettelemalla muutaman perusasian?

Sillä on oikeasti väliä miten koostat arkiruokailun ja jos se on kunnossa voit hyvällä omallatunnolla vähän herkutellakin viikonloppuna, kohtuuden rajoissa tietysti. Tässäkin toimii 70-30 ajatus eli jos syöt 70% ajasta terveellisesti, laadukkaasti, monipuolisesti ja sopivia annoksia ei 30% ole niin suurta vaikutusta kokonaisuuteen.

Määrä, laatu ja säännöllisyys ovat kolme tärkeintä asiaa ruokailussa. Jos arki on kiireistä voit helpottaa ruokailua suunnittelulla ja ennakoimalla. Istukaa vaikka perheen kanssa yhdessä alas viikonloppuna ja suunnitelkaa seuraavan viikon ateriat. Jokainen saa päättää yhden aterian, jota syödään. Tämän jälkeen katsotte mitä kaapista löytyy valmiiksi, mitä pitää ostaa ja teette ostoslistan tai kauppakassitilauksen sen perusteella. Yhtä ruokaa voi syödä useamman kerran eli kannattaa tehdä isompia annoksia kerralla. Miettikää myös aamupalat, välipalat ja iltapalat valmiiksi.

Ravitsemus arjessa

Kun haluamme muutosta nykyiseen tilanteeseen tarvitsemme suunnitelman jonka mukaan lähteä liikkeelle ja edetä. Tätä varten tarvitsemme taas tavoitteen jota kohti haluamme päästä. Me olemme luontaisesti tavoitteiisiin pyrkiviä ja oikeastaan mitään ei elämässä tehdä ilman jonkinlaista tavoitetta. Jopa sohvalla makaamista varten löytyy todennäköisesti tavoite, haluat rentoutua ja hengähtää hetken.

Suurin elämässämme määräävä tavoite on hengissä pysyminen ja tähän auttaa syöminen ja nukkuminen, vaikka emme kovinkaan paljon edes ajattele miksi näitä teemme. Se johtuu siitä, että ne tulevat meille niin luonnostaan. Kehomme pyytää ravintoa, vatsa kurnii ja alkaa heikottaa, silmämme painuvat kiinni, kun väsyttää.

Arjessa emme välttämättä myöskään ajattele ravitsemusta muuten kuin, että tiedämme, että meidän on tehtävä ruokaa ja syötävä, jotta pysymme hengissä. On tietysti myös heitä, joille tämä on harrastuksen kautta suuremmassa fokuksessa esimerkiksi liikunnan aktiiviharrastajat. Heidän on tarkkailtava syömisiään, jotta saavat riittävästi energiaa ja ravintoa ylipäätään liikunnalliseen tavoitteeseensa päästäkseen.

Mahdollisia esteitä ravitsemusmuutokselle

Paljon kuulee puhuttavan, että kyse on vain itsekurin puutoksesta jos et onnistu aikaansaamaan muutosta. Osittain kyllä, mutta ei kuitenkaan ihan niin mustavalkoista. Me voimme käytännössä itsekurilla ja tahdonvoimalla laihduttaa suuriakin määriä pienessä ajassa, mutta tästä ei yleensä seuraa kuin voimattomuus ja väsymys. Tällöin meidän vaistomme alkavat suojaamaan elimistöä ja alamme jossain vaiheessa lähes huomaamatta lipsua näistä itsekurillisista tavoista.

Jos lähdemme ruoskimaan itseämme painonpudotuksen vuoksi saattaa siitä aiheutua ajan myötä myös ahdistusta, kun pyrimme hallitsemaan tekemisiämme ja ajatuksiamme liian rankasti. Liian jyrkät kiellot ja ruoka-aineiden karsiminen kokonaan eivät myöskään ole tarpeen. Usein tämänkaltaiset kiellot ovat ulkoisia motivaation lähteitä, kun taas parhaiten muutoksessa onnistuu, kun motivaatio on sisäistä.

Onko pakko syödä kasviksia jos ei halua?

Mietitään vaikka kasvisten syöntiä. Et ole aiemmin tottunut syömään kasviksia etkä oikeastaan pidä niiden mausta. Valmentaja käskee syömään kasviksia, koska niitä kuuluu syödä ja ne ovat terveellisiä. Tällöin kasvisten lisääminen ruokavalioon on vain ja ainostaan ulkoisen motivaation varassa eikä todennäköisesti onnistu pidemmän päälle. Jotta ulkoinen motivaatio saadaan muutettua sisäiseksi on tärkeää opetella nauttimaan terveellisestä ruoasta, jolloin jo itse ruokailuhetkestä tule yksi nautinto eli palkinto. Kasviksiakin voi valmistaa niin moneen tapaan ja suurin osa todennäköisesti muistaa ne kouluruokailusta tutut lähes kylmät veteläksi keitetyt kasvikset. Mutta kokeile joskus tehdä jotain kasvisruokaa lisukkeeksi. Mausta ruoka mieluisilla mausteilla ja käytä kasviksia joista pidät, kokeile rohkeasti uusia makuja.

Tee muutokset ravitsemuksessa itsesi takia

Pitkäaikaiset ja pysyvät muutokset eivät tapahdu pakon edessä tai toisen ihmisen toimesta ulkoapäin. Ajatuksena voi olla, että hyvä valmentaja pystyy motivoimaan kenet tahansa tekemään suuriakin muutoksia. Usein tarve muutokselle elintavoissa tulee ensin ulkopuolelta ja saa ihmisen ajattelemaan muutoksen tarvetta. Voi olla, että verikokeissa tai terveystarkastuksessa ilmenee jotain tai ehkä joku läheinen huomauttaa muutoksen tarpeesta. Oletko sinäkin ehkä joskus kuullut tai jopa sanonut lauseen ”Jotain tarttis tehdä?” Tämä voi jo joillakin saada liikkeelle ajatuksen muutoksen tarpeesta ja saa ottamaan ensimmäisen askeleen.

Mutta jos tämä muutoksesta koettu hyöty tulee ulkoapäin eikä olekaan omakohtainen voi ensimmäiset ongelmat ilmetä jo motivaation suhteen. Tästä syystä muutokseen lähdettäessä pitäisi aina löytyä omakohtainen hyödyn tarve tai sen ymmärtäminen. Käytännössä koetaan mahdolliseksi saada aikaan muutos, mutta muistetaan myös pitää tavoitteet realistisina jotta niihin on helpompi päästä. Liian suuret ponnistelut horjuttavat uskoamme onnistumiseen ja ne myös samalla aiheuttavat epäilystä omasta pystyvyydestä. Tässä tilanteessa valmentaja on tärkeässä roolissa ja auttaa huomaamaan ne pienetkin onnistumiset joita on tullut.

Myös epäonnistumisia tarvitaan

Epäonnistumiset kuuluvat asiaan myös ravitsemusmuutoksessa ja ovat tärkeitä hetkiä jotta muutosprosessi pääsee etenemään. Niistä on hyvä ottaa opikseen ja miettiä miksi näin pääsi tapahtumaan, mitä tehdään jatkossa toisin, jotta näin ei kävisi. Asia on hyvä käsitellä, mutta sitä ei ole tarvetta jäädä miettimään pitkäksi aikaa. Mennyt on mennyttä ja vain tulevaan voimme vaikuttaa.

On myös hyvä keskustella siitä onko kyseessä epäonnistuminen vai oliko se vain poikkeava tilanne. Ja mikä on oikeasti epäonnistumista? Itse pyrin ravintovalmennuksessa pysymään sallivan syömisen alueella. En halua kieltää täysin mitään vaan ennemminkin pyrin löytämään hyvän tasapainon. Vaikka ravitsemus on yksi elämisen perusedellytyksistä pitää ruokailusta myös pystyä nauttimaan.

Ravintovalmennuksessani on tällä hetkellä 3 paikkaa vapaana, joten laita viestiä mikäli kaipaat ravintovalmentajaa. Yhteydenottolomake sekä lisätiedot ravintovalmennuksesta löytyvät kotisivuiltamme: https://www.personaltrainerturku.net/palvelut/ravintovalmennus

Täältä pääset lukemaan 10 vinkkiä miten pääset kohti parempaa hyvinvointia.

Share this post:

Write a Comment