Treenimotivaatio katosi?

Treenimotivaatio voi lähteä alamäkeen ja se on ihan normaalia välillä.

Olet jo useamman kuukauden treenannut innoissasi kohti tavoitettasi. Lepopäivinä melkein jo odotat seuraavalle lenkille lähtemistä tai seuraavaa salitreeniä. 

Mutta mitä jos yllättäen treenit alkavatkin tuntua pakkopullalta etkä meinaa saada itseäsi ovesta ulos lenkille tai salin ovesta sisään. Mitä silloin pitäisi tehdä?

Alamäen iskiessä motivaatioon kannattaa miettiä oletko treenannut liikaa tai onko palautuminen jäänyt liian vähäiseksi. Kehosi voi yrittää viestittää tauon tarvetta tuolla motivaation katoamisella eli kyseessä ei välttämättä olekaan motivaation puute vaan väsähdys. 

Jos palautuminen on kunnossa eikä kehosi ole muuten stressaantunut muista arkea kuormittavista asioista ei ole hätää. Treenimotivaatio usein löytyy uudestaan, kun katsot uudestaan tavoitteitasi ja välietappeja. Jos tavoitteet ovat liian korkealla niin niitä voi hyvin keventää. Palauta mieleesi sana MIKSI niin löydät vastauksen siihen miksi olet aiemmin treenannut. Jos asia on tärkeä niin motivaatiokin kyllä palaa. 

Miksi treenaan ja kenelle?

Tavoitteita asettaessasi ja treenisuunnitelmaa tehdessäsi on hyvä miettiä muutama asia.

Jo pari päivää sitten pyysin miettimään miksi. Miksi teet jotain asiaa, mitä sen asian tekeminen ja tavoitteiden saavuttaminen sinulle antaa?

Miksi treenaat? Haluatko olla paremmassa fyysisessä kunnossa ja jaksaa esimerkiksi leikkiä lapsesi kanssa pihalla. Haluatko treenata jotain juoksutapahtumaa varten tai saada lihasvoimaa, jotta kehosi pysyy paremmassa kunnossa, kun lihakset tukevat niveliä ja tasapaino pysyy parempana. 

Vai haluatko treenata koska joku muu odottaa sinun tekevän niin? Miksi haluat miellyttää jotain toista henkilöä ja treenata sen vuoksi? Yksi tärkeimmistä asioista, jotka ylläpitävät treenimotivaatiota on se, että teet asioita joiden tekemisestä pidät. Ja se, että teet asioita itsellesi etkä kenellekään muulle. 

Omaan hyvinvointiinsa panostaminen on hyvä syy käydä treenaamassa, sen parempaa syytä ei olekaan. 

Oletko sinä joskus miettinyt miksi sinä treenaat ja kenelle sitä teet?

Miten motivoin itseni treenaamaan?

Myös minulle tulee välillä motivaation puute, kun kyseessä on treenit. Onneksi treenimotivaatio löytyy uudestaan aika helposti. 

Tärkein motivaattori itselleni on hyvän kunnon ylläpitäminen ja oma terveys. Haluan jaksaa touhuta lastenlasten kanssa vielä 10 vuoden kuluttua. Haluan olla hyvässä kunnossa ja pystyä liikkumaan vielä vuosien kuluttua astmasta ja siitepölyallergiasta riippumatta. Ja tiedän, että jos lopettaisin liikkumisen vaikuttaisi se lähes varmasti myös astmaan koska kestävyysliikunta vaikuttaa myönteisesti keuhkojen toimintaan.

Toinen hyvä motivaattori on itseni haastaminen. Olen vuosien mittaan haastanut itseni useaan juoksutapahtumaan ja toinen toistaan pidemmille matkoille. Tavoitetta asettaessani olen päättänyt myös sen saavuttaa ja koska en halua pettää itseäni haluan myös kulkea kohti tavoitetta. 

Joskus myös annan itselleni luvan jättää treenin väliin jos oikein pahasti joku tökkii vastaan. Yksi lepopäivä ei kaada treenisuunnitelmaa vielä mihinkään.

Kaipaatko sinä apua treenimotivaation löytämiseen? Laita viestiä niin mietitään yhdessä millaisella treenillä saataisi sinunkin motivaatiosi uudestaan nousuun. Tutustu palveluihimme kotisivuillamme https://www.personaltrainerturku.net/etusivu

Share this post:

Write a Comment