Liikunta harrastuksena ajatuksissa syksyn tullessa?

Liikunta harrastuksena on monen ajatuksissa syksyn lähestyessä ja moni on asettanut itselleen jonkin tavoitteen. Ehkä elämäntavat menevät remonttiin kokonaan tai sitten tehdään vain pieniä muutoksia. Tulen aina iloiseksi, kun kuulen tällaisista asioista, sillä omasta hyvinvoinnista on hyvä olla kiinnostunut. Ei aina tarvitse olla tarvetta laihdutukselle tai kehonmuokkaukselle, kyseessä voi olla yleiskunnon parantaminen tai uuden harrastuksen aloitus ihan vain huvin vuoksi.

Maltilla liikkeelle

Muistan vielä hyvin miten aikoinaan liikunta omalta osaltani lähti liikkeelle asenteella ”kaikki nyt heti”. Tavoitteet olisi pitänyt saada saavutettua mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman helposti. Usein valmennuksissani törmään siihen miten painomäärien kanssa salilla treenatessa arkaillaan. Ei uskalleta lisätä painomääriä ja ajatellaan, että mitä jos ei jaksakaan tehdä täysiä toistomääriä tai vielä pahempaa, joutuisi poistamaan painoja muiden nähden. Todella väärä ajattelumaailma, sillä kaikki ovat joskus aloittelijoita ja joskus tulee huono päivä. Aina ei pysty edes samaan kuin viimeksi, mutta entä sitten? Ei kukaan siellä kiinnitä huomiota siihen mitä sinä teet. Ei muut tiedä millainen treeni sinulla on tai millainen tausta sinulla on. Tuolla varmistelumallilla ei myöskään saa aikaiseksi kehitystä vaan se jää junnaamaan paikallaan.

Juoksun aloittaessani olisi tuo sama maltti pitänyt olla mukana, mutta siinä kävi lähes päinvastoin. Ensimmäinen tavoite oli päästä puolen vuoden harjoittelun jälkeen nollatasolta juoksemaan puolimaratoni. Ja tietysti tuon ensimmäisen puolikkaan jälkeen piti päästä parantamaan aikaa ja tietysti myös seuraavassa. Nälkä kasvoi syödessä ja olin liian ahne. Unohdin ihan alkuun kevyet pk-treenit, koska ne oli mun mielestä liian hitaita. Kantapään kautta opin myös niiden tärkeyden, jossain vaiheessa kehitys pysähtyi. Tein täyskäännöksen harjoittelussa ja tulosta alkoi jälleen tulla. Tämä on myös asia, joka tulee usein vastaan juoksuvalmennuksissa. Halutaan tulosta liian nopeasti lähtökohtia ajattelematta ja verrataan itseään muihin. Koskaan ei kannata verrata kavereihin, meillä kaikilla on eri taustat. Kehittymiseen ja palautumiseen vaikuttaa aiemman liikuntataustan lisäksi myös ikä ja sukupuoli.

Monipuolista liikuntaa

Tärkein asia, jonka olen huomannut vuosien saatossa on treenien monipuolisuus. Jotta keho toimisi mahdollisimman hyvin ja taloudellisesti tulisi viikkosuunnitelmaan mahtua niin aerobista treeniä kuin lihaskuntotreeniäkin, eikä kehonhuoltoakaan saa unohtaa. Juoksussa tarvitset aerobisen kunnon lisäksi hyvää keskikehon hallintaa ja sen tukea juoksuasennossa, jalkojen lihakset tarvitsevat erilaisia ärsykkeitä ja myös paljon huoltoa. Vaikka juoksu onkin suuresti jalkojen suuria lihaksia ja keskikehoa rasittavaa liikettä ei yläkehoakaan tule unohtaa. Ryhti tulee olla kunnossa ja kädet rytmittävät juoksua ja antavat suuren tuen ylämäkeen juostaessa. Koko kehon harjoittaminen on siis suositeltava.

Juoksun tueksi voi aerobisen kunnon kehittämiseen ottaa myös muita treenimuotoja kuin itse juoksun. Uinti on erittäin hyvä aerobinen treenimuoto, mutta itselläni pyöräily tuli juoksun kylkeen joitain vuosia sitten. Siinä vaiheessa, kun olin luistanut pk-treeneistä ja sykkeet nousivat helposti liian ylös, aloin pyöräillä työmatkoja. Pyöräillessä pääsin nopeasti paikasta toiseen, mutta sykkeet pysyivät maltillisempina. Maltillisella treenillä sain paikattua hieman alun kiirehtimistä ja kestävyyskunto on parantunut huomattavasti. Pyörä on vaihtunut jo pariin kertaan ja nyt varastosta löytyy cyclocross maantielenkkejä ja työmatkoja varten. Viimeisimpänä hankintana on maastopyörä jolla tulee tehtyä lenkkiä lähimaastoissa. Maastopyöräillessä tosin sykkeet ei aina pysy kovin alhaalla, mutta siitä saa hyvän tuen kehonhallintaan ja jalat joutuvat töihin, välillä hapottaa melkein liikaakin.

On miettimäsi liikunta mikä tahansa, aloita maltilla. Ota joku tueksesi uuteen harrastukseen niin pääset alkuun turvallisemmin eikä tarvitse ottaa takapakkia niin kuin minä tein. Ammattilainen osaa suunnitella juuri sinulle sopivat treenit ja myös tehdä niihin muokkaukset tarpeen vaatiessa. Saat helpommin oikeanlaisen treenikokonaisuuden. Enkä sano tätä vain siitä syystä, että olen itse personal trainer ja juoksuohjaaja. Sanon tämän siitä syystä, että olen nähnyt paljon tuloksia, niin hyviä että huonojakin. Lisäksi oman kokemukseni kautta voin sanoa, että pääset paljon helpommalla jos pyydät apua ammattilaiselta.

Polkujuoksun aloittamisesta kirjoitimme aiemmin täällä.

Ja jos tarvitset personal trainerin apua, niin vilkaise kotisivumme!

Share this post:

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *