Kiitos vuosi 2019

Vuosi vaihtui ja jälleen voi katsoa taakseen samalla ajatellen, että ihan kiva vuosi oli.
Mukaan mahtui niin polkujuoksua kuin maantielläkin menoa, salitreeniä, kehonhuoltoa, joogaa ja pyöräilyä. Monipuolisesti harrastettiin niin kotimaassa kuin lomareissuilla ulkomaillakin.

Alkuvuodesta parantelin vielä orastavaa plantaarifaskiittia ja pidin taukoa juoksusta, mutta kehonhuoltoa ja muuta treeniä tein sopivasti. Onnistuin nopealla reagoinnilla ja hyvällä huollolla katkaisemaan vaivat nopeasti ja jo helmikuussa olin jälleen poluilla.

Maaliskuussa reissattiin rapakon takana New Yorkissa ja siellä käytiin ”pakollinen” lenkki tekemässä Central Parkissa. Hyvä tapa tutustua uusiin paikkoihin.
Huhtikuussa sairastelin perinteiset kevätflunssat, onneksi kuitenkin kevyempänä kuin pari-kolme edellistä vuotta. Astma alkaa olla hoitotasapainossa eikä vaivaa kovinkaan pahasti enää.

Toukokuussa oli ensimmäiset juoksutapahtumat tälle vuodelle ja tuttuun tapaan kausi aloitettiin Bodom Traililla, jossa tarkoituksena oli juosta tuplat eli yökisa ja seuraavana aamuna puolikas. Yökisan jälkeisenä aamuna heräsin kuitenkin siihen tunteeseen, että keuhkot ei aiemman flunssan jälkeen olleet vielä ihan kunnossa. Jätin päiväkisan väliin ja toimin huoltajana, hengailin maalialueella ja höpisin sometuttujen kanssa.
Kolme viikkoa Bodomin jälkeen suunnattiin kohti pohjoisen tuntureita Karhunkierrokselle, jossa edellisen vuoden tapaan lähdin 55 km matkalle.
Tällä kertaa sain pidettyä vauhdin tasaisena ja maltilla lähdettyä startista, lisäksi olin alusta asti huolehtinut energiansaannista tasaisin väliajoin. Matka sujui huomattavasti paremmin kuin edellisenä vuonna ja maaliin tulin reilun tunnin nopeammin vaikka yhdelle riippusillalle jonotettiin 10-15 minuuttia. Lähes koko matkan kestäneestä tihkusateesta huolimatta kisasta jäi todella kiva fiilis.

Kesäkuussa palauteltiin Karhunkierrokselta ja aloitettiin pikkuhiljaa maantiejuoksut syksyn maratonia ajatellen. Palattiin salitreenien ja ulkotreenien pariin vedettiin juoksuohjauksia ja aloitettiin ratatreenit.

Heinäkuussa käytiin minulle uusilla poluilla Pirunkirkon patikan reitillä ja Tammelan Liesjärvellä. Tuolla samalla Liesjärven reissulla käytiin myös Torronsuolla pitkoksia juoksemassa ja maisemia ihailemassa.
Heinäkuun juoksuista silti päällimmäisenä jäi mieleen kesälomareissun maisemat. Vietettiin viikko Slovenian pohjoisosassa, jossa meillä tukikohtana oli Bled. Siitä ajeltiin ympäriinsä ja päästiin näkemään huikeita maisemia Triglavin kansallispuiston alueella. Kivuttiin korkeuksiin, juostiin polkuja jotka veivät toinen toistaan hienompiin paikkoihin. Tuosta reissusta pääset lukemaan täältä.

Elokuu aloitettiin turvajuoksijoina PNM Traililla ja pari viikkoa myöhemmin jänisteltiin Paavo Nurmi marathonilla. Juostiin maantiellä ja poluilla, tehtiin monipuolista treeniä ja valmistauduttiin tulevaan. Juoksukoulun uusi kausi alkoi, joten sielläkin vietettiin enemmän aikaa taas.

Syyskuu olikin sitten tapahtumarikas kuukausi.
Aloitin urheiluravitsemuksen opiskelut Itä-Suomen yliopistolla avoimen yliopiston puolella ja nämä opinnot jatkuvat vielä koko tämän alkaneen vuoden.
Olimme mukana järjestämässä Salomonin ja Scandinavian Outdoorin polkujuoksutapahtumaa Haunisten altailla, jänisteltiin Ruissalojuoksuissa, minä 10 km matkalla kevyempää vauhtia ja Jarkko hieman nopeampaa. Tehtiin vielä niin pitkiä kevyitä lenkkejä kuin lyhyitä nopeampia ratatreenejäkin. Viimeistelyt kohti Berliiniä oli menossa.
Kuukauden kohokohta kuitenkin oli Berliinin maraton, jossa pääsin ottamaan revanssia edelliseen vuoteen, jolloin matkalla eteen tulleista haasteista huolimatta pääsin maaliin. Nyt kuitenkin sain huomattavasti ehjemmän juoksun eikä noin 10 km kohdalla alkanut vesisadekaan pahasti haitannut. Kolmas maraton ja oma ennätys tuli juostua.

Lokakuussa kevenneltiin omia treenejä, ohjattiin juoksua ja keskityttiin omaan hyvinvointiin. Myös Heleä Trainingin YouTube-kanava näki päivänvalon lokakuussa. Onhan se jo seurannassa?

Marraskuussa siirryttiin jälleen poluille juoksemaan. Käytiin pimeällä juoksemassa otsalampun valossa, tekemässä raskaan maaston treenejä ja juostiin Vauhtisammakon ultrajuoksukoulun porukan kanssa.

Joulukuun alussa saatiin ensilumesta nauttia myös Turun suunnalla ja päästiin juoksemaan lumisilla poluilla. Lisäksi kävin Kupittaan urheiluhallissa juoksemassa pari kertaa sekä jänistelemässä yksi cooper.
Joulukuussa alkoi myös tämän vuoden kisakalenteri selkiytyä, kun saatiin sähköpostiin onnitteluviesti Chicagon maratonilta. Arpaonni osui kohdalle ja lokakuussa tullaan juoksemaan toinen World Marathon Majorseista Chicagon kaduilla. Aika huikeaa!
Lisäksi kalenterissa on tälle vuodelle jo Bodom Trail, Karhunkierros 55 km ja Ylläs-Pallas 58km, joka itseasiassa juostaan Hetta-Pallas välillä yöttömässä yössä.
Joulukuussa aloin myös tekemään personal trainerin töitä Hyvinvointivalmennus Studio Onella Turussa, palaset loksahtavat kohdilleen pikkuhiljaa.

Viime vuoden tilastot harjoitteluiden osalta:

Juoksua yhteensä 1552 km, josta poluilla 602 km
Voimatreeniä 31 tuntia
Kehonhuoltoa 73 tuntia (ei ihan pidä paikkaansa, aina ei ollut kello päällä)
Pyöräilyä 353 km

-T-

Eipä minulla ole tuohon paljoa lisättävää, samoja kisoja ja paikkoja mentiin hyvin pitkälti.
Vuosi 2019 oli omalta osaltani hyvinkin onnistunut ja ehjä, ei tullut taukoja treenistä ilman että niitä olisi suunnitellut kuin muutamia päiviä koko vuoden aikana. Sama olisi toiveissa myös ensi vuodelle että saisi ehjä olla ja harjoitella. Monelle asialle ei pysty vaikuttamaan mutta moneen myös pystyy, uskonkin että nuo asiat joihin pystyy vaikuttamaan vaikuttivat hyvinkin paljon viime vuonna juuri tuohon ettei tullut mitään ongelmia kropan suhteen. Järkevä ja monipuolinen harjoittelu oli viime vuoden teemana ja se oli toimiva konsepti, jatketaan siis tuolla linjalla, että juoksun lisäksi arjessa on mukana vahvasti niin pyöräily, kehonhuolto ja liikkuvuustreenit kuin voimaharjoittelukin.

Viime vuoden tilastot harjoittelusta alla:

Juoksu yhteensä 3043 km, joista mentiin poluilla 1061 km
Voimaharjoittelua yhteensä 47 tuntia
Kehonhuoltoa 134 tuntia
Pyöräilyä 741 km

-J-

Paljon juoksua, paljon treeniä salilla ja kotona, kehonhuoltoa ja kaikkea mikä liittyy hyvinvointiin on mahtunut vuoteen 2019. Näihin muistoihin on hyvä jättää vuosi taakseen ja aloittaa uusi vuosi ja uusien muistojen keräily.

Ja suuri kiitos kaikille seuraajille sekä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille!