Juoksu || Lämmittely || Jäähdyttely

Olen saanut treenata aika pitkälti ilman mitään vammoja ja telakoita.
Jotkut ovat ihmetelleet miten pystyn juoksemaan näitä määriä ja käymään vielä salillakin ilman että paikat menisivät rikki.

Yksi iso tekijä siihen että olen pysynyt kunnossa on se mitä teen ennen treeniä sekä treenin jälkeen.

Isossa osassa on tietysti ravinto ja nesteytys mutta vähintäänkin yhtä iso rooli on sillä että valmistelen kropan kunnolla ennen juoksua sekä juoksun jälkeiset hetket jolloin jäähdyttelen kehoa.


Juoksu || alkulämpö


Miksi juoksussa alkulämpö sitten on tärkeä? Isoin syy on se että lihasjäykkyys on isoimpia riskitekijöitä harjoittelun aiheuttamissa lihasvammoissa. Lämmittelyllä pyritään vähentämään lihasjäykkyyttä ja näin ehkäistä loukkaantumisia sekä valmistaa kehoa juoksuun.

Hyvä alkulämpö juoksuun on esimerkiksi:

* 1-3km juoksua alkuun, maltillinen vauhti.
* 5-10 minuuttia dynaamisia venyttelyjä
* Tekniikkaharjoitteita , lyhyitä avaavia vetoja

Mitä juoksija hyötyy lämmittelystä?


*Lihasjäykkyys poistuu
*Syke nousee sopivasti ennen juoksutreeniä
*Verenkierto nopeutuu
*Lihakset käyttävät happea paremmin
*Lihaksien nopeampi supistuminen ja rentoutuminen
*Valmistaudut henkisesti juoksuun

Eli lyhyesti sanottuna suorituskyky paranee kun lämmittelet kunnolla ennen juoksua.

Juoksu || jäähdyttely


* 1-3 kilometriä kevyttä juoksua tai kävelyä lihasten rentouttamiseksi ja lämmöntuoton laskemiseksi
*5-10 minuutti staattisia venytyksiä

Jäähdyttely ja hyöty


*Poistaa maitohappoja elimistöstä
*Estää huimausta ja heikkoa oloa
*Estää viivästynyttä lihaskipua
*Auttaa sydäntä palautumaan leposykkeeseen
*Adrenaliinitaso alenee

⇩⇩⇩⇩
IG
Facebook

Share this post:

2 Comments
  1. Joonas

    Moi,

    Blogitekstisi on kirjoitettu todella hyvin ja selkeästi! Asian pääkohdat ovat tiivistetty lyhyesti ja ymmärrettävästi. Teksti on myös hyvin jäsennelty eri alaotsikoihin. Ennen lenkkeilin 4-5 kertaa viikossa, mutta nyt motivaationi on hieman laskenut, nyt kelien suosiessa aion lisätä lenkkeilyä. Käyn aktiivisesti kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa ja itseltäni meinaa usein unohtua venyttelyt ja jäähdyttelyt, mutta tämän tekstin luettuani aion jatkossa panostaa enemmän niihin!

    Alussa kirjoitat, että olet pitkälti saanut treenata ilman mitään vammoja. Jäin uteliaani ihmisenä pohtimaan, minkälaisia vammoja sinulle on treenaamisen takia sattunut?

    Tekstissäsi kerroit tarkasti, mitä alkulämmittelyksi olisi hyvä tehdä ennen juoksulenkille lähtemistä sekä jäähdyttelyksi juoksulenkin jälkeen. Oli myös hyvä, kun kerroit mitä hyötyä niistä on!

    Urheilun täyteistä kesän odotusta sinulle! ��

  2. Tanja

    Moikka,

    Kiitos että luit jutun ja kommentoit.
    Vanha rasitusvamma joskus on muistutellut itsestään, onneksi se panostaminen lämmittelyyn, jäähdyttelyyn sekä treenien järkeistämiseen on pitänyt sen loitolla.

    Juoksu ja sali on aika timanttinen yhdistelmä👌
    Hyviä treenihetkiä myös sinulle😄

    t. Heleät

Comments are closed.